لیست اختراعات محمد زكي پور
در ساليان اخير كاربردهاي موفقيت¬آميز ربات¬هاي اجتماعي در زمينه هاي گوناگوني از جمله آموزش، درمان، سرگرمي، بهبود كيفيت زندگي و ... انگيزه¬بخش بسياري از پژوهش¬هاي جديد در اين حوزه¬ي نوظهور گرديده است. پژوهش¬هايي همچون استفاده از ربات¬هاي اجتماعي در تعامل اجتماعي با كودكان در زمينه هايي از جمله درمان و آموزش و به طور خاص در ارتقاء مهارتهاي اجتماعي كودكان آتيستيك، در بهبود سلامت رواني كودكان سرطاني، و همچنين در آموزش زبان انگليسي به دانش¬آموزان دوره¬ي راهنمايي تنها تعداد كمي از اين دست پژوهش ها مي¬باشند. تحقيقاتي كه در حوزه¬ي رباتيك اجتماعي همچون آموزش و درمان كودكان، انجام مي¬پذيرند مشخصاً در محدوده¬ي قابليت¬هاي سينماتيكي، ديناميكي و شناختي ربات¬هاي اجتماعي باقي مانده و اين موضوع در بسياري از موارد اجازه¬ي انجام پژوهش¬هاي نو و نويد¬بخش را از محققان اين حوزه مي¬ستاند. براي نمونه، بسياري از تحقيقاتي كه در زمينه بهبود تعامل اجتماعي كودكان آتيستيك بوسيله ربات¬هاي اجتماعي انجام مي¬شوند، شامل يك بخش مشترك به نام بازي¬هاي تقليدي مي¬باشند كه در آن كودك حركات ربات را تقليد مي¬كند؛ در اين روش تعداد و كيفيت بازي¬هاي تقليدي و همچنين كيفيت برقراي ارتباط ربات با كودك، بسيار محدود به قابليتهاي سينماتيكي ربات مي¬گردد. استفاده از ربات¬هاي اجتماعي انسان نما در آموزش زبان اشاره به كودكان ناشنوا از جمله پژوهش¬هاي نوين در عرصه رباتيك اجتماعي محسوب مي¬گردد. زبان اشاره براي كودكان ناشنوا، همچون زبان گفتار براي كودكان شنوا، ضمن اينكه ابزار اصلي ارتباطي آنان با افراد پيرامون خود محسوب مي¬شود، نقش بسيار به سزايي در شكل¬گيري فكري و شناختي آن¬ها ايفا مي¬كند. از اين رو آموزش زبان اشاره به اين كودكان از سنين ابتدايي كودكي، امري لازم و ضروري مي¬نمايد. تحقيقات نشان داده¬اند كه به كارگيري ربات اجتماعي در فرآيند آموزش به كودكان مي¬تواند بازده آموزشي آنان را تا حد زيادي بالا برده و همچنين با توجه به تحقيقات روانشناختي كودك، به عنوان يك بازي در رشد فكري آن¬ها مؤثر واقع گردد. امروزه ربات¬هاي انسان نماي اجتماعي بسيار معدودي را ميتوان يافت كه داراي انگشتاني مستقلاً فعال و قادر به تقليد حركتهاي پيچيده دست انسان، همچون حركات زبان اشاره فارسي باشند. اين دسته از رباتهاي انساننما، عموماً داراي هزينه ساخت بسيار زيادي مي¬باشند و عملاً قابليت بازتوليد و يا خريداري براي موسسات تحقيقاتي در زمينه رباتيك اجتماعي را نخواهد داشت. ربات تجاري Asimo با قيمت تقريبي000/500/2 دلار و رباتهاي پژوهشي iCub با قيمت 000/250 يورو از اين دست ربات¬هاي اجتماعي انسان¬نما مي¬باشند. از اين رو ساخت يك ربات اجتماعي انسان نما با قابليت¬هاي تعاملي با كودكان ناشنوا براي آموزش زبان اشاره، با هزينه ساخت كم، و مناسب براي تحقيقات بلند مدت آموزشي، مورد توجه قرار مي¬گيرد. در كنار اهداف كاربردي طراحي و ساخت رباتهاي اجتماعي انسان¬نما، اهداف پژوهشي نيز در رباتهاي تحقيقاتي و دانشگاهي حائز اهميت ميباشند. در ساليان اخير اقبال وسيع به تحقيقات و پژوهشها در حوزه رباتهاي انسان نما را ميتوان ناشي از جذابيتهاي علمي و مهندسي اين حوزه در زمينه هايي نظير علوم شناختي، تعامل طبيعي، تعامل فيزيكي تمام بدن با محيط اطراف، جابجايي اشياء و ... دانست. يك پلتفرم انسان¬نماي اجتماعي ميتواند با توجه به قابليتهاي ارتباطي-حركتي خود، مدلي مناسب براي انجام پژوهش¬ در اين زمينه ها محسوب گردد. هدف كلي طراحي و ساخت اين دستگاه، استفاده از اين ربات انسان¬نماي اجتماعي به عنوان دستيار آموزشي زبان اشاره در كلاس آموزش اين زبان به كودكان ناشنوا و كم¬شنوا مي¬باشد. دركنار هدف اصلي ذكر شده در بالا، رسا كاربردهاي جانبي ديگري نيز مي¬تواند به همراه داشته¬ باشد. از آن جمله، اين ربات قادر خواهد بود در ديگر پژوهش¬هاي حوزه¬ي رباتيك اجتماعي به عنوان يك ربات اجتماعي دستيار مورد استفاده واقع گردد و يا همچنين مي¬تواند به عنوان يك پلتفرم انسان¬نما در تحقيقاتي در زمينه رباتيك همچون هوش مصنوعي، جابجايي اشياء، حركت¬هاي تمام-بدن، و ... مورد استفاده واقع گردد.
موارد یافت شده: 1